Verkkoliiketoiminta on jokaisen yrityksen asia!

verkkoliiketoiminta

 

Monesti verkkoliiketoiminta mielletään koskemaan yrityksiä, jotka myyvät suoraan verkossa. Todellisuudessa verkkoliiketoiminta koskee nykyään kaikkia yrityksiä, joiden potentiaaliset asiakkaat hakevat tietoa netistä palveluja ja tuotteita koskien, vaikka varsinainen kauppa ei tapahtuisi netissä. Verkkoliiketoiminnan laiminlyönti heikentää yrityksen kilpailukykyä, aiheuttaa potentiaalisten asiakkaiden menetyksiä ja näin ollen näkyy suoraan tuloksessa.

 

Miksi verkkoliiketoiminta koskee kaikkia yrityksiä

Potentiaalisten asiakkaiden informaation haku alkaa nykyään lähes poikkeuksetta netistä. Mikäli yrityksellä ei ole kotisivuja tai ne eivät ole toimivat ja helppokäyttöiset, voidaan lähes varmasti olettaa, että potentiaalinen ostaja karkaa kilpailijan sivuille. Kotisivut helpottavat asiakasta hankkimaan tietoja yrityksen tarjonnasta, hinnoista ja esimerkiksi aiemmista projekteista. Tämän tiedon pohjalta potentiaalinen asiakas yleensä valikoi yritykset joiden kanssa jatkavat asiointi.
Yksinkertaisimmillaan asiakas hakee kivijalkamyymälän aukioloaikoja, osoitetta tai puhelinnumeroa. Jos tätä tieto ei löydy potentiaalinen asiakas päätyy varmisti kilpailijan myymälään, jonka kotisivuilta kriittinen tieto löytyy.
Monessa yrityksessä kotisivuihin on saatettu käyttää kirpaiseva summa rahaa. Siltikään ostoja tai yhteydenottoja sivuilta ei tule. Mikä avuksi?

Varmista löydettävyys

Ensimmäisenä on hyvä varmistaa löytääkö potentiaalinen asiakas yrityksenne sivut. Yleisimmin tiedon haku alkaa Googlesta (noin 95% suomalisten hauista tehdään Googlen hakukoneella). Mikäli kotisivut löytyvä Google orgaanisista tai maksetuista hakutuloksista kärkisijoilta, sivujen löydettävyys ei ole ensisijainen ongelma. Mikäli sivuja ei löydy tai ne sijoittuvat hakutuloksissa kauas kärkituloksista asia kannattaa korjata, sillä ilman liikennettä kotisivut eivät palvele ketään.
Google hakutuloksiin pääsee kahdella tapaa. Orgaanisilla hakutuloksilla, joihin vaikuttavat mm. sivujen sisältö, muiden vastaavien sivujen sisältö ja hyvin moni muu asia. Tähän voidaan vaikuttaa verkkosivujen sisällön optimoinnilla (SEO = Search Engine Optimization). Sisällön optimoinnilla on mahdollisuus vaikuttaa hakutulosten sijoitukseen, mutta vain rajallisesti ja muutokset näkyvät viiveellä.
Nopeampi keino on ns. hakusanamainonta (PPC = Pay Per Click). Hakusanamainontaan Googlella on oma mainosalustansa, joka tunnetaan nimellä Google Adwords. Adwordsissä yritykset voivat huutokaupan tavoin ostaa haluamansa hakusanat tulosten kärkeen. Mainosten näytöt eivät maksa ja kuluja syntyy vasta mainosten klikkauksesta. Hakusanamainonta on tehokasta ja tuloksellista oikein tehtynä. Väärin toteutettuna rahaa palaa ilman tuloksia. Mikäli haluat lukea lisää hakusanamainonnasta voit aloittaa vaikka täältä.

Löydettävyys kunnossa, mutta siltikään tuloksia ei synny

Monessa tapauksessa yritykset käyttävät suuria summia rahaa kotisivuihin ja niiden löydettävyyteen. Tämä ei kuitenkaan aina takaa tuloksia. Sivustolla voi olla paljonkin liikennettä, mutta yhteydenottoja ei kuulu eikä kukaan osta tuotteita tai palveluita. Tässä kohtaa on hyvä pureutua sivuston analytiikkaan ja tarkastella mitä käyttäjät sivuilla oikein tekevät. Sivustovierailujen analytiikkaan löytyy useita ilmaisia ja maksuttomia palveluita. Joku näistä olisi syytä olla asennettuna ja sen informaatioita olisi hyvä tarkastella säännöllisesti.
Välittömät poistumiset kotisivuilta
Vaikka sivuilla saattaisi olla liikennettä, saattavat potentiaaliset vierailijat poistua välittömästi tai hyvin nopeasti sivuilta (Bounce rate). Yli 50% välitöntä poistumisprosenttia voidaan pitää kriittisenä. Tämä kertoo yleensä siitä, että haluttu tieto ei löydy sivuilta tai sen sisältö on epärelevanttia.
Mikäli sivujen bounce rate on korkea, on hyvä syy tarkastella sivuston sisältöä, käytettävyyttä ja mahdollisen hakusanamainonnan valittuja hakusanoja ja laskeutumissivuja.

Konversiot

Vaikka sivustolla olisi paljonkin liikennettä eikä välitön poistumisprosentti olisi kriittisen korkea, saattaa löytyä muita syitä joiden vuoksi kauppa ei käy. Löytyykö yhteystiedot sivuilta helposti? Onko yhteydenottolomake käytössä? Vaaditaanko yhteydenottolomakkeessa liikaa tietoja? Tiedoksi - tutkimusten mukaan jos yhteydenotto lomakkeessa on yli 3 täytettävää kohtaa, laskee yhteydenoton todennäköisyys merkittävästi, jokaista täytettävää kenttään kohden.
Onkin hyvä varmistaa, että kaikilta sivuilta voi helposti ja nopeasti jättää yhteydenottopyynnön. Ihan vain senkin takia, että se on hyvää palvelua, joka alkaa jo ennen varsinaista asiakaskohtaamista.
Kotisivujen merkitys liiketoiminnassa on äärimmäisen tärkeä ja vaikka yrityksen ydinliiketoiminta perustuisi kivijalkakauppaan on liiketoimintaa kehitettäessä otettava huomioon myös kotisivujen osuus ja panostettava yrityksen verkkoliiketoimintaan. Vaikka sivuilla ei edes myytäisi mitään.
Helposti löydettävät kotisivut, joissa sisältö on kunnossa ja tarvittavat tiedot löytyvät helposti on hyvää palvelua ja myös mahdollisuus erottautua kilpailijoista. Tilanne kuitenkin muuttuu ja yhä useampi yritys käyttää aikaa ja vaivaa kotisivujensa kehittämiseen, joten verkkoliiketoiminnan huomioon ottaminen on entistä tärkeämpää.